Uppsala är bäst!

Så här på Valborgsmässoafton blir jag som gammal Uppsalastudent alltid sugen på ett besök i denna lärdomsstad – forsränning, sillunch, mösspåtagning och skönsång, galopp hela Carolinabacken ner och så champagne, musik och mingel på närmsta nation! Det var en härlig tid och såhär i efterhand har jag insett att jag ändå inte utnyttjade staden, studentlivet och alla möjliga möjligheter till fullo! Men, ogjort är ogjort och det enda jag kan göra är att beundra mina fotografier och kanske drömma mig tillbaka genom litteraturen…

Ett sådant tillfälle ges i Louisa Martins Mord i Arkadien (1954). Arkadien är ett bostadshus i anslutning till Södermanland-Nerikes Nation (Snerkes) i Uppsala. Det intressanta med studentkorridorer och nationer är att man träffar studenter som läser andra ämnen och som man därför kanske inte skulle ha lärt känna annars. I en korridor delar man till viss del sitt liv med ett gäng som man inte valt själv och kanske aldrig skulle välja heller. Man vet helt enkelt inte vem det är man äter frukost ihop med…

Mitt i allt tentamensplugg, fikor på Ofvandahls, kärleksbestyr och gasquer  (som såklart verkar ännu roligare, tjusigare och mer genuint på 1950-talet än 2000-talet) händer det mystiska saker. I den krets som studentskan Inga Rosin befinner sig börjar vissa medlemmar uppträda högst underligt, visa nya sidor och stå för aggressiva utbrott. Att det hela ska mynna ut i blodspillan är det ingen som anar – hur skulle det se ut, studenttiden är ju en glad tid, om än med viss ångest ibland!

Martins skriver väl i en lätt och ledig stil – det är ett nöje att läsa! Historien är lagom knepig men bäst tycker jag ändå om skildringen av Uppsala och studentlivet! Åh, kära ungdoms vår, vad jag saknar dig, med eller utan mord!

Published in: on april 30, 2010 at 5:35 f m  Kommentera  

The URI to TrackBack this entry is: https://tiosmadetektiver.wordpress.com/2010/04/30/uppsala-ar-bast/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

